Programma
2021-2022

210814-uitverkocht-hbc_pagebannertemplate_01.png
foto: Anous Heil / Take A Picture fotografie
"The hardest working man in Boogie land", zo staat Eric-Jan Overbeek te boek; overigens beter bekend als Mr. Boogie Woogie.
Overbeek, die inmiddels dertien CD’s, vier singles en een live DVD op zijn naam heeft staan, wordt in 2005 uitgeroepen tot Best European Blues Pianist en ontvangt tevens de prestigieuze Award voor Best Dutch Blues Pianist 2010. Een titel waar hij in 2013 opnieuw voor genomineerd wordt. In 2017 won hij de Dutch Blues Challenge en vertegenwoordigde hij Nederland bij de International Blues Challenge in Memphis, Tennessee.
 
Gefascineerd door die oude piano in de woonkamer, begint hij op achtjarige leeftijd met klassiek pianoles. Hij blijkt buitengewoon muzikaal talent te hebben en krijgt zijn eerste baantje als pianist bij de ritmische gym vereniging als hij nog maar twaalf jaar is. Vanaf het moment dat hij Fats Domino’s “Swanee River Hop” op de radio hoort, is het duidelijk: hij wil boogiewoogie pianist worden.
 
Geïnspireerd door zijn “boogiemaatjes” Rob Hoeke en André Valkering ontwikkelt hij zich zeer snel tot de meest opvallende en energieke boogiewoogie pianist van Nederland.
210918-hbc_pagebannertemplate_03.png
Wie weet nog dat we de fantastische Amerikaan Johnny Rawls bij ons op de planken hadden staan? Ondanks dat deze man toentertijd door omstandigheden niet goed bij stem was, gaf de band evengoed een fantastische show. De band die hem begeleidde was deze groep: The Özdemirs, uit Münster, Duitsland. Erkan Özdemir, bassist met bijna 30 jaar ervaring in de Europese blues scene, zijn zonen Kenan Özdemir op gitaar en zang en Levent Özdemir op drums. En die familieband, die hoor je..

De jonge Özdemirs kwamen al vroeg in aanraking met bluesmuziek en hebben vele fascinerende kanten kunnen ontdekken van de muziekgeschiedenis die Amerika rijk is. Naast de meer traditionele bluesstijlen uit de jaren 50 en 60, zoals die van Freddie King, B.B. King en Albert Collins raakten de twee jonge Özdemirs ook verslingerd aan diverse andere stijlen. Al Green, James Brown, The Meters, Bootsy Collins zijn maar een paar namen. Soul, Funk .... Hun enthousiasme groeide met de dag; hun spelvaardigheden werden beter en beter en zo werd besloten om samen met vader Erkan Özdemir een band op te richten genaamd - hoe kan het ook anders: The Özdemirs! Het jeugdige enthousiasme en de entertainende energie van de twee jonge Özdemirs gecombineerd met de routine en rust van vader staat garant voor een zeer vermakelijk concertplezier.

Naast concerten in heel Europa onder hun eigen naam, hebben de Özdemirs de laatste jaren terecht ook een reputatie opgebouwd als backing band voor enkele gerenommeerde US muzikanten zoals Kirk Fletcher (ook al eerder bij ons te zien geweest!), Shawn Pittman, Memo Gonzalez, Sugaray Rayford, Mike Morgan, Holland K Smith, Angela Brown in clubs en festivals in heel Europa van Noorwegen tot Denemarken, Frankrijk, België, Zwitserland en Spanje.
211003-hbc_pagebannertemplate_01.png
Oscar Benton.jpg
Het boek van journalist Peter Bruyn,
'De zeven levens van Oscar Benton',
wordt deze avond voor het eerst officieel gepresenteerd.
Naast het organiseren van concerten met doorgaans internationaal toerende bands uit het buitenland, ziet Haarlem Blues Club eens per seizoen ook een rol weggelegd waarin ze muzikale aangelegenheden die een sterke binding met Haarlem hebben een podium geven. Vandaar deze 'Haarlem Special', waarin Haarlemse musici, die de kneepjes van het vak en de klappen van de zweep kennen, een prachtig eerbetoon brengen aan de legende die Oscar Benton heet. Daarnaast zal gerenommeerd journalist Peter Bruyn, menigeen wel bekend, mooie anekdotes en verhalen vertellen over zijn ervaringen met Oscar, aangevuld met sfeervol beeldmateriaal.

Op 8 november 2020, amper twee maanden voordat zijn landelijke comeback tournee zou beginnen, overleed Oscar Benton. Een blues-icoon in eigen land en zanger van de wereldhit ‘Bensonhurst Blues’ in de rest van Europa – vooral in het voormalige Oostblok, waar hij een superster was. 

Afgelopen voorjaar verscheen de biografie ‘De zeven levens van Oscar Benton’, geschreven door Peter Bruyn, waarin het kleurrijke, opwindende en soms zelfs scandaleuze leven van de zanger verteld wordt.

Nu is het tijd voor ‘Het achtste leven van Oscar Benton’ waarbij oud-medemuzikanten, vrienden en bewonderaars een eerbetoon brengen. Met drummer Herman Souverein die aan de wieg van de Oscar Benton Blues Band stond, gitarist en zanger Johnny Laporte die veertig jaar met hem speelde, zanger, bassist, gitarist en goede vriend Pieter Bakker en schrijver van de biografie Peter Bruyn brengen een programma vol verhalen, beelden, filmpjes, maar vooral muziek. En dat alles onder het klassieke Benton-motto ‘I Feel So Good!’ 
211016-hbc_pagebannertemplate_01.png
Kunnen jullie je de geweldige show van Amerikaan Wallace Coleman nog herinneren? Dat was november 2017, alweer een tijdje geleden, en werd begeleid door deze fantastische band uit eigen gelederen. Titanen uit de Nederlandse bluesscene zijn het en we zijn blij dat ze, nadat de aanvankelijke datum door de pandemie noodgedwongen moest worden uitgesteld, nu dan alsnog ons podium aandoen.

Het is dé droom van elke jonge muzikant, naar Amerika gaan, je idolen ontmoeten en samen op het podium je favoriete muziek spelen. Een vals paspoort gebruiken om de leeftijdsgrens in de clubs te omzeilen en door de artiesten Little Boogie Boy genoemd worden. 
Dit is het verhaal van zanger/gitarist Hein Meijer, die in 1992 naar blues-mekka Chicago afreisde en zijn bijnaam verwierf om zijn jeugdige, opgewekte en enthousiaste verschijning.

“Muziek brengt mij ontzettend veel vreugde, zodoende sta ik altijd met een brede glimlach op het podium. Aangezien het publiek steevast “happy” wordt door onze muziek, wisselen we deze positieve energie met elkaar uit. Het één versterkt het ander, dat is nou Happy Blues!”, aldus Hein. Bassist Jan den Boer staat te genieten, geen duizend en één noten; lekker spelen en loslaten. Bert Fonderie zit achter z’n drumkit, zingt spontaan een paar zinnen mee en moedigt Hein aan er nog een schepje bovenop te doen tijdens een gitaarsolo.

Chicago en Mississippi blues, sappige soulballads, swingende shuffles, funky New Orleans swamp zijn enkele stijlen die worden gebracht. Een setlijst ontbreekt, de reacties van het publiek bepalen de richting van het repertoire. Elke avond is anders….

Little Boogie Boy is driemaal genomineerd voor de Dutch Blues Awards, in de categorieën beste gitarist en beste vocalist. Hij deelde het podium met Amerikaanse artiesten als Magic Slim, T-Model Ford en Sam Carr, begeleide met de band o.a. John Primer, Nick Holt, Mojo Buford, Tail Dragger, Harmonica Shah, R.J. Mischo, Wallace Coleman en was als eerste Nederlander te zien op het befaamde King Biscuit Festival in Helena, Arkansas. Chicago bluesman Nick Holt maakte eens de opmerking; “Hey Little Boogie Boy, that smile is goin` to take you a long way”.
211119-hbc_pagebannertemplate_01.png
foto: Alain Broeckx
Kat Riggins was tot 2015 nog volledig onbekend in Nederland (en de rest van Europa). Daar kwam verandering in ná een King Bee Music Agency tour in de Benelux, met o.a. optredens in de wijlen North Sea Jazz Club Amsterdam en een optreden in Boxmeer op ‘’Blues Alive”.

In 2017 was ze wederom in Nederland voor een aantal optredens, waaronder Grolloo, de thuishaven van Johan Derksen. Die zag haar en ter plekke werd besloten om haar toe te voegen aan de Theatertour ‘’Johan Derksen Keeps The Blues Alive’’!

Ook mocht ze tussendoor opdraven in het populaire tv-programma Voetbal Inside om één van haar favoriete nummers ten gehore te brengen (met de band van Danny Vera).

Vanaf 2018 treedt ze op met ‘’Blues Revival’’ , een Nederlandse begeleidingsband.
Tussen haar drukke theaterschema door is zij te vinden op tal van podia in Europa. 
Met o.a. festivaloptredens in o.a. Scandinavië, Duitsland, België en Nederland.

Begin 2020 tekende Kat Riggins een prachtig platencontract bij Gulf Coast Records (Mike Zito!). Inmiddels is haar nieuwe CD ‘’Cry Out’’ wereldwijd uitgebracht.

The Babydoll of the Blues, zoals ze in de US wordt genoemd, heeft definitief haar weg omhoog gevonden! 

Onze concerten kunnen op vrijdag, zaterdag of zondag plaatsvinden.
Tenzij anders vermeld kun je van deze openingstijden uitgaan:
vrijdag en zaterdag: 21:00 (zaal open 20:00).

zondag: 16:00 (zaal open 15:00).

Let op:

Op last van de brandweer moeten we het bezoekersaantal maximeren. Daarom heeft een bezoeker die een kaart koopt via onze ticketshop te allen tijde voorrang op een bezoeker die per e-mail reserveert. Dat betekent dat, als je per e-mail reserveert en het evenement lijkt in de voorverkoop te gaan uitverkopen, we je per e-mail op de hoogte brengen en je adviseren alsnog via de ticketshop te bestellen om de plek te kunnen garanderen.